Boschart preview bezoek
Boschart preview bezoek 2

Sfeervol woonzorgcentrum vlakbij AZ Monica met kleine leefgroepen en  slimme zorgtechnologie om medewerkers maximaal te ondersteunen

Net voor de zomer verhuisden de 46 bewoners en medewerkers van woonzorgcentrum ‘’t Bisschoppenhofje’ aan de Bisschoppenhoflaan in Deurne naar het nieuwe ‘Boschart’, vlakbij AZ Monica, eveneens in Deurne. Op woensdag 7 juni bracht een eerste groepje bewoners een geleid bezoek. Voor de gelegenheid testte ook de nieuwe chef zijn keuken uit, en konden de bewoners en medewerkers proeven van zijn kunsten. Ook interieurarchitecte Florence was erbij om het effect van haar werk op de bewoners met eigen ogen te kunnen ervaren.

In het kader van het Toekomstplan van zorggroep emeis, aangekondigd in februari van dit jaar, besloot de groep zijn activiteiten in Brussel en ook in beperkte mate in Antwerpen te hergroeperen. CEO van emeis Belgium Olivier Van Houtte: “Met die herschikking kunnen we lokale zorgteams versterken en krijgen heel wat bewoners een mooie upgrade naar betere en nieuwere gebouwen. Die verhuiszingen moeten natuurlijk met de grootst mogelijke zorg gebeuren, en met een maximaal respect voor de keuzevrijheid van de bewoners. Ik ben erg trotst op de  medewerkers die dit alles in goede banen leiden.” 

Voor Antwerpen werd besloten om ’t Bisschoppenhofje te verlaten.  Ondanks nog een aantal recente investeringen, onder meer om in orde te blijven met de verwachtingen van de Zorginspectie, had het gebouw aan de Bisschoppenhoflaan zijn mooiste tijd gehad. Anderzijds werd het pand ook te klein, omdat er veel vraag was naar de gespecialiseerde omkadering voor psychogeriatrische pathologieën en gedesorienteerde personen met dementie, waar het team voor gekend en erkend is. De afwerking en opening van WZC Boschart in hetzelfde Deurne, bood dan ook een mooie kans.

Het wordt misschien wel een cultuurschok: het verschil tussen beide residenties is enorm. Maar het team is bijzonder enthousiast om samen met de bewoners een zonnig nieuw verhaal te schrijven in hun nieuwe gebouw. Het team van ’t Bisschoppenhofje koos alvast zelf de naam ‘Boschart’: ‘Bosch’ naar de ligging aan de Theo Van den Boschstraat, en ‘art’ omwille van de frisse en kunstzinnige inrichting.  Directeur Joke De Wilde: “Als directeur van ’t Bisschoppenhofje ben ik zo blij met deze kans voor onze bewoners en medewerkers. We krijgen mooie, ruime kamers, grote leefruimtes met veel lichtinval en een grote tuin. Daar gaan we samen een gezellig huis van kunnen maken voor onze bewoners en alle nieuwe bewoners die daar hun thuis zullen kunnen vinden.” 

State of the art interieur in zonnige, Californische sfeer

Residentie Boschart is een woonzorgcentrum met 100 woongelegenheden voor langdurig verblijf en 10 plaatsen voor kortverblijf. Het interieur is bijzonder kleurrijk en qua stijl ongezien in de woonzorg-wereld. Interieurarchitecte Florence Dewaele van het bureau SPNKR: “We wilden graag een warme, zonnige, bijna Californische sfeer creëren, een gezellig, kleurrijk project dat meteen een glimlach tovert op het gezicht van bezoekers. Je voelt je er meteen thuis. De keuze van materialen en kleuren is heel belangrijk voor de ervaring, de sfeer. We hebben elke stof, elke bekleding specifiek gekozen om deze sfeer consistent door te trekken in het geheel.”

Preview voor bewoners 't Bisschoppenhofje

Enkele weken voor de verhuis brachten enkele bewoners al eens een bezoekje aan hun nieuwe thuis in Deurne. De chef testte zijn keuken uit en iedereen mocht al eens proeven van zijn kunsten. In de residentie ondersteunt innovatieve zorgtechnologie het team, om de bewoners in zo goed en veilig mogelijke omstandigheden te kunnen verzorgen. De verantwoordelijken van Nobi en Octapi leggen uit op welke manier de technologie een meerwaarde is voor bewoners én medewerkers.

Slimme zorgtechnologie voor goed ondersteunde zorgmedewerkers

Voor valdetectie en valpreventie in residentie Boschart investeerde emeis in de slimme AI-gedreven lampen van het Belgische Nobi. Nobi is een niet-intrusieve, hoogtechnologische ‘slimme lamp’ die optische sensoren combineert met artificiële intelligentie die er samen voor zorgen dat zorgmedewerkers snel hulp kunnen bieden. Zo worden zij 30 seconden na een val gealarmeerd zodat zij gemiddeld in amper 92 seconden assistentie kunnen bieden. Nobi help bovendien 100% van de vallen te detecteren. Ook die vallen die soms onder de radar bleven. 
Denk bijvoorbeeld aan bewoners met dementie die na een val nog zelfstandig konden rechtstaan en dit nadien vergaten melden aan hun zorgmedewerker. Door snelle hulp na elke val helpen deze slimme lampen elke dag opnieuw levens redden en zorgen ze voor gemoedsrust bij bewoners, hun familie en uiteraard bij onze hardewerkende zorgmedewerkers die er zeker van kunnen zijn dat ze ongewild nooit nog één val zullen missen en meteen hulp zullen kunnen bieden.

Evoluerende lichtknoppen en zorgoproepsysteem voor maximaal comfort bewoners en efficiënte medewerkers 

Voor een maximale veiligheid en comfort van de bewoners installeerde het Belgische Apiquiet, opgericht in 2014, een innovatief communicatie- en beheerplatform in Boschart: OCTAPI. Dit schaalbare, draadloze oproepsysteem biedt beveiliging in het hele huis. Intelligente oproepverdeling en integratie met andere systemen maken van OCTAPI een compleet platform voor het beveiligen en volgen van zorgoproepen. Het systeem is geïntegreerd met de telefooncentrale en het valdetectiesysteem, en biedt de bewoner, al naargelang zijn/haar situatie, de best mogelijke oplossing voor bediening van de verlichting of de zorgoproep. 

Elke kamer in residentie Boschart is standaard uitgerust met een oproepknop bij het bed en een trekkoord in de badkamer. Het belangrijkste voordeel is dat vervolgens het systeem mee kan evolueren met de fysieke mogelijkheden van de bewoner, door het toevoegen van talrijke oproepapparaten zonder bijkomende werkzaamheden. Met een mobiele oproepknop kunnen bewoners overal in hun kamer of in de woning om hulp bellen. Het regelt ook de verlichting in de kamer.

De kamers en gemeenschappelijke ruimten zijn uitgerust met touch screens die het personeel in realtime informeren over lopende oproepen en de afhandeling ervan, en waarmee observaties kunnen worden ingevoerd en de geschiedenis van de bewoner kan worden geraadpleegd. Zo verbetert OCTAPI het comfort van de bewoners en vergemakkelijkt het systeem het werk van de zorgmedewerkers.