Directeur Rubens

Verhalen van grootvader

“Na mijn studies verpleegkunde kwam ik op de spoeddienst in Malle terecht”, vertelt hij. “Na een studie urgentieverpleegkunde werd ik MUG-chauffeur, maar ik miste het contact met de mensen. Ik wou meerdere mensen tegelijk bereiken en mijn impact op de begeleiding van ouderen vergroten. En zo kwam ik als adjunct-directeur in Residentie Vordenstein in Schoten terecht. Toen ze me vroegen om de nieuwe vestiging in Mortsel op te starten, heb ik geen moment geaarzeld.”

Wanneer we met Mathias door het restaurant lopen, is de lunch net afgelopen. Elke bewoner krijgt een goeiendag wanneer de directeur hem of haar passeert. “Alle mensen hebben een levensverhaal. Vroeger kon ik gefascineerd luisteren naar de verhalen van mijn grootvader. Ook nu weet ik dat elke bewoner hier een geschiedenis heeft. Die band met mijn grootvader heeft me wellicht ook in de richting van de ouderenzorg geduwd”, vertelt hij. 

gebouw

Warme thuis vol geluk

Als verpleegkundige weet hij perfect wat de behoeften van de bewoners én van het personeel zijn. “We willen onze residenten een échte thuis bieden, een warm onthaal en vooral geluk. Binnen Orpea zetten we sterk in op de inzet van voldoende mensen in de zorg en bieden een ruim aanbod aan animatie aan. Als residentie vullen we, onafhankelijk van andere vestigingen, zelf ons activiteitenaanbod in. Een pianoconcert, een uitstap naar het Nederlandse natuurpark Biesbosch, een workshop met dieren... wij proberen in te spelen op de interesses van onze residenten. Zo zijn we op Vaderdag met alle mannen naar de Man Cave ‘The Hub’ in het Wijnegem Shopping Center gegaan. Een ideale daguitstap!”

“We kiezen voor een open sfeer”

Een goed personeelsbeleid hoort ook bij zijn takenpakket. “Wanneer de medewerkers gelukkig zijn, zijn ook de residenten gelukkig. En dat betekent: regelmatig overleg, luisteren naar suggesties, kwalitatieve aanwervingen, respect voor de work-lifebalans én veel communicatie”, legt hij uit. “We kiezen voor een open sfeer waarin dialoog en respect aanwezig zijn. Een beslissing moet door het hele team gedragen worden.”

Team is altijd bereikbaar

Ook de communicatie met de familie van de bewoners vindt Mathias essentieel. “We geven hen telkens mee dat ons team - van gouvernant tot animatrice en chef-kok - altijd beschikbaar is voor vragen, suggesties of opmerkingen. Dankzij die dialoog zorgen we voor open communicatie. Ook mijn bureau staat altijd open. Bovendien hebben we geen bezoekuren: iedereen kan binnenspringen wanneer hij of zij dat wil!”