Wat houdt deze 'technologische' verandering in voor de medische opvolging van residenten?
Dr. Cazals : "Sinds het begin van 2015 leiden we ons verzorgend personeel op om tablets te gebruiken bij het behandelen van patiënten. Deze gaan mee met de verpleegkundigen en zorgkundigen op de verzorgingskar. Op deze manier hebben zij steeds onmiddellijk toegang tot het verzorgingsdossier van de resident tijdens de verzorging. De tablet toont hen de volledige geschiedenis van de resident: zijn gewoontes, zijn wensen, zijn behandeling, zijn medische antecedenten, alle bedenkingen i. v. m. de behandeling alsook het verzorgingsproject dat bij aankomst in de residentie werd opgesteld. Na elk kamerbezoek kan het verzorgend personeel onmiddellijk alle toegediende zorgen registreren op de tablet en eventuele commentaren of opmerkingen toevoegen."
Wat is het voordeel hiervan voor de residenten?
Dr. Cazals : "Wij zoeken voortdurend naar middelen om de kwaliteit van onze zorgverlening te verbeteren. Wanneer het dossier op tablet staat, kan het kleinste probleem dat wordt opgemerkt onmiddellijk worden genoteerd en opgeslagen. De verpleegkundige die met het netwerk is verbonden, kan dus onmiddellijk op de hoogte worden gesteld van de evolutie van de gezondheidstoestand van de resident, de observatie van de zorgkundige raadplegen en naar de resident gaan om de situatie op te volgen en indien nodig het gesignaleerde probleem snel te behandelen."
En voor het personeel?
Dr. Cazals : "Voor het verzorgend personeel betekent dit een innovatie op werkgebied. Dankzij de tablets kunnen we het verzorgingsdossier meenemen tot bij de resident. De zorgkundigen kunnen al hun observaties maar ook hun opmerkingen na contact met de resident en de familie noteren. Op deze manier kunnen we in zekere zin onze doelen, die opgesteld werden in het verzorgingsproject, vergelijken met de 'resultaten' die we merken bij de resident. Aan de hand van deze vergelijking kunnen we de kwaliteit van onze dienstverlening verbeteren."
Waarom wordt deze verandering doorgevoerd?
Dr. Cazals : "De tablet is een technologische innovatie die ons toelaat de zorgverlening aan de resident te verbeteren dankzij de onmiddellijke input van informatie bij het verlaten van de kamer. De geautomatiseerde waarschuwingen vergroten de veiligheid in de residentie. Aan de hand van de ingevoerde gegevens krijgen we een globaal beeld van de voedingssituatie van de residenten, van eventuele epidemieën, van mogelijke verbeteringspunten om valpartijen te vermijden enz. De tablets zijn eveneens een nuttig hulpmiddel voor statistische analyse waardoor we snel en gericht kunnen reageren op een bepaalde vaststelling."
Bij nieuwe technologieën dient nagegaan te worden of de informatie wel beveiligd is. Wie heeft toegang tot de dossiers op de tablet?
Dr. Cazals : "Ik denk dat veiligheid essentieel is bij informatie. Elke zorgverlener heeft een beveiligde login en wachtwoord. Voor elk beroep bestaat een verschillend toegangsniveau. Een zorgkundige heeft bijvoorbeeld geen toegang tot het dossier van de arts en ook de mogelijke acties zijn begrensd per functie. Om de maximale veiligheid van de zorgverlening te behouden, blijven wijzigingen aan een behandeling en de voorschriften van geneesmiddelen echter enkel mogelijk met een geschreven document door de arts. Deze kunnen niet gewijzigd worden via de tablet."
In het kort : De andere prioriteiten van Orpea voor 2016
- Onze externe partners voor geriatrie, revalidatie (met name orthopedie), kinesitherapie en peritoneale dialyse bijstaan in hun ontwikkeling op het gebied van bijvoorbeeld nefrologie.
- Ons verzorgend personeel verder opleiden inzake niet-medicamenteuze behandelingen zoals balneotherapie, snoezelen, reminiscentieworkshops enz.